Senelidelser og Træning

Den hyppigste årsag til sene lidelser er overbelastninger. Som hvis man gentagende gange belaster vævet. Det kan også opstå ved kraftige eksplosive belastninger, som for eksempel når man dyrker sport.
En ultralydsscanning kan være med til at vise om der er tale om en fortykket sene, som er ”syg” hvis der er kar ”indvækst”. Det betyder, at der er risiko for forværring, hvis ikke man gør noget ved det.
Det kliniske billede af en sene som ikke har det godt, er ofte hævelse, smerte, rødme og varme. Det er altid man mærker alle disse symptomer på en gang.
Et af mine kliniske spørgsmål i klinikken er ofte, “Har du morgenstivhed i senen, igangsættelsesbesvær og får ondt efter aktivitet?”.
Det er ikke alle som vælger at gå til lægen eller fysioterapeuten, men hvis man mangler hjælp til at vide, hvad man fejler, så er det en rigtig god ide.
 

Genoptræningen

Det er vigtigt, at have hviledage i genoptræningen, hvis man har sene lidelser for at sikre, at sene vævet får lov at hele op inden det belastes igen.
Det er forskningen som fortæller os hvordan vi skal gøre og evidens omkring ophelingen er, at træningen skal ligge med 1,5 dag imellem hvert træningssæt.
Kilde: Couppé C, Svensson RB, Silbernagel KG, Langberg H, Magnusson SP. Eccentric or Concentric Exercises for the Treatment of Tendinopathies? J Orthop Sports Phys Ther. 2015 Oct 15:1-25.).
 
Træning kan se således ud:
1. Hver træning består af 3 øvelser.
2. Hver øvelser skal udføres fra 1-3 sæt.
3. Begynd med 15 gentagelser den første gang.
4. Over tid skal du lave færre gentagelser og bygge mere vægt på sættene så du kan blive stærkere i senevævet. Gerne øge vægten midt hver uge.
5. Vægten skal være tung og du skal kun lige kunne løfte den sidste.
6. Det er normalt at få smerter undervejs, men smerterne som du kender må ikke blive værre efter træning.
7. Gør øvelser langsom 3-4 sek den ene vej og 3-4 sek tilbage igen.
8. Du har først noget effekt efter 3-4 uger, så hold ud!
9. Træne i alt 12 uger og undgå gigtmedicin imens.
10. Undgå alt sport som får generne til at blusse op.
 
Håber det gav dig lidt viden omkring sene lidelser :-) 
Tilmeld dig gerne min Facebook Business side der får du også nyeste viden om skader og træning https://www.facebook.com/Christinapeickfysioterapi
Bh
Christina