Løb uden at få skader

Det er min erfaring, at løbere skal starte roligt op med at løbe for ikke at få skader senere i løbekarrieren. Gennem årene har jeg set, over 500 løbestile af løbere, som har fået skader af forskellige årsager. Den største årsag hos nybegyndere er at de er for utrænede. Hos den erfaren løber sker skaden ofte ved overbelastning eller fordi de har en meget anderledes løbestil.

I klinikken og til mine online foredrag, taler jeg til 100 løbere om måneden, som ofte har problemer med ankler, knæ, hofter og ryg. Nogle ser jer i klinikken og efter en grundig undersøgelse kan vi konkludere hvorfor deres smerter er kommet. jeg bruger god tid på at ræssonere over hvordan skaden er opstået, så vi kan ændre på problematikken.

Jeg vil gerne give løbere tre gode råd. Hvis du gerne vil have dit løb til at fungere.

  1. Få foretaget en løbestilsanalyse, hvor fokus er at hjælpe dig med at opspore de største fejl.
  2. Få en sko som passer til dig. Spørg fysioterapeuten eller en dygtig forhandler som sælger løbesko om hvilken de vil anbefale dig.
  3. Træn dine muskler omkring hoften, knæ og ankel ved simple øvelser.

Øvelserne skal tilpasses dig men ofte er det styrketræning for de mindre muskler i hofteudadrotatorerne, baglåret og balance. Mere viden om dette emne så hop ind i min Facebook gruppe der hedder Online Fysioterapi | Facebook og få gratis viden om skader og smerter.

Bedste hilsner

Christina