Hoftedysplasi Træning og Fysioterapi

Hoftedysplasi Træning og Fysioterapi

Hvad er hoftedysplasi?

Hofteledsdysplasi er en medfødt fejlstilling i hoften. Kort beskrevet er hofteskålen affladet så selve hoftekuglen ikke har den stabilitet den normal skal have. Heldigvis bliver alle nyfødte screenet for det ved fødslen, så man kan være opmærksom på situationen.

Hvis lægen har en mistanke om hoftedysplasi vil barnet sendes til en lægelig ultralydsscanning. Nogle nyfødte får en operation med det samme mens andre bliver fuldt igennem årene.

Der er nogle voksne som lever med det uden at mærke det før de er mellem 20-30 år. Det viser sig ofte som smerter fra hofterne i forskelle bevægelser. Hvis en i familien har hoftedysplasi, er det altid en mulighed at man kan arve det. Hofte musklerne spiller en vigtig rolle for stabiliteten omkring hofteleddet og derfor vil en person med hoftedysplasi i voksenalderen, ofte blive tilbudt træning og i værste tilfælde operation hvis de har dysplasi.

Hvad er symptomer på hofteledsdysplasi?

Symptomerne på hoftedysplasi hos den nyfødte er en diskret klik lyd fra hoften eller en benlængdeforskel. Hos voksne kan man opleve udtrætning og uro i hele benet og låret efter længere gå- eller løbeture. Der kan også forekomme smerter som jag i lysken, der med tiden bliver værre og værre. Det er ofte ikke hoften som gør ondt, men smerterne optræder i lysken, ryggen og låret.

Hvis smerterne optræder i ryggen kan en forkert diagnose stilles da patienten ikke har smerter i hoften. Symptomerne kan også optræde om natten og i hvile, fordi hvis der er inflammation vil denne proces være til stede selv når patienten ikke laver noget. Det er fordi brusken og de bløddele som omfatter leddet er involveret.

Fysioterapeuter kan med fordel give gode retningslinjer for, hvordan man lindre symptomerne og fortsat holder sig aktiv.

Hvordan behandler man hoftedysplasi?

I voksenalderen kan man få en Ganz-operation. En Ganz operation er en ledbevarende operation hvor man drejer hofteskålen og holder den på plads i den nye position med skruer netop for at udsætte nødvendigheden af en protese.

Når patienter kommer i min fysioterapiklinik på Østerbro vil første prioritet være at finde årsagen til smerterne. Det kan være at patienten siger, det gør ondt at løfte benet ud af bilen eller når jeg igangsætter en bevægelse i hofterne. Det er vigtigt, at rette træningen mod det som er svært at gøre, så hverdagen bliver lettere.

Det indgår ofte, at man træner mindre og større muskler omkring hoften for at styrke området Forskning har vist, at hvis man er stærk i ryggen, maven og ekstremiteterne kan man begrænse belastningen på hoften. Der vil være ting som kan være værre at gøre og måske ikke så hensigtsmæssige, men det komme meget an på den enkelte patient.

I en undersøgelse af hele kroppen, vil fysioterapeuten tage stilling til hvorledes patienten skal træne og hvordan du opnår målene. Der er særlige muskler som er vigtige at træne og udspænde.

Kan man træne hoftedysplasi væk?

Nej, man kan ikke træne hoftedysplasi væk. Det er en medfødt fejl, som måske vil kræve operation enten tidligt eller senere i livet. Man kan gøre en del med hensyn til musklerne omkring hoften, så ikke hofteleddet er ustabilt.

Hvor lang tid tager genoptræning af ny hofte?

Som tidligere nævnt, vil nogle patienter få en kunstig hofte, fordi der over tid vil opstå slidtage i hoften. Det vil kræve, at man får en ny hofte. Både før og efter operationen skal man være bevidst om, at træne musklerne både omkring hoften og globalt i hele kroppen.

Det tager 3-6 måneder at genoptræne musklerne omkring hoften efter en operation. Det man skal være meget bevidst om er, at leddet har været udsat for et kirurgisk indgreb og derfor vil knogle, ledbånd og sener tage tid at tage 6-9 måneder om at hele helt. Så en god huskeregel er, at en ny hofte vil kræve 9-12 måneder træning inden den er hel genoptrænet og kroppen har vænnet sig til den nye hofte. Det dog godt, at vide at man forbedre sig hele tiden.

Genoptræningen består i at få bevægeligheden tilbage. Genvinde styrken og vende tilbage til sin hverdag. I klinikken har vi individuelle træningen til patienten fordi superviseret træning er god praksis. Et forløb kan være mellem 10-15 gange.

Kan hoftedysplasi blive værre?

Et godt eksempel på at hoftedysplasi kan forværres, er at dysplasien er uopdaget. Nogle kan gå med en uopdaget dysplasi i 35 år før den opdages. Det begynder langsomt med at registres som smerter der kommer fra lænd, hofte eller lår og pludseligt er der ting man ikke kan længere.

Det er fordi dysplasien er blevet værre og der er kommet mere slidtage i leddet. Musklerne omkring leddet er intakte, men der kan være opstået andre problematikker, som irriteret slimsække og gener fra senerne omkring hoften. Der kan også være inflammationer omkring de muskler som skal stabilisere hoften.

Der kan ske skade på ledlæben og brusken inden man når at opdage at man har dysplasi. Der er vigtig information at hente hos fysioterapeuten fordi de ved hvordan du kan træne hensigtsmæssigt og evn vidersende dig til en specialist. En specialist er ofte en læge som har speciale i reumatologi eller ortopædkirurgi.

Læs også om: Springhofte

Hofteøvelser

Disse øvelser er til dig som har hoftesmerter eller fået konstateret hoftedysplasi. Hvis du ikke er opereret og har en god bevægelighed i leddet kan du lave øvelserne. HVis ikke du kan udfører øvelserne har du mulighed for at kontakte klinikken så vi kan lave et individuel program til dig.

Fremliggende hofte indadrotation.

Hoftedysplasi Træning - Fremliggende hofte indadrotation øvelser vises af Fysioterapeut Christina Peick

Liggende på maven med bøjede knæ og en lille elastik rundt om anklerne. Hold knæene bøjede mens du bevæger fødderne så langt ud mod siden som muligt. Knæene skal blive i samme position. Vend tilbage til udgangsstillingen.

Rygliggende hofte udadrotation

Rygliggende hofte udadrotation øvelse illustreret af Fysioterapeut Christina Peick

Bøj knæet omkring 90 grader med en elastik fastgjort lige over knæet. Bring dit knæ let ind mod midten før du trækker det ud til siden. Vend langsomt tilbage til udgangsstillingen.

Sidelæns gang med elastik

Hoftedysplasi Træning - Sidelæns gang med elastik

Stå med skulderbredde mellem fødderne og en elastik rund om anklerne. Sørg for at have passende stræk på elastikken. Stå med let bøjede knæ og hofter og placer hænderne på hofterne. Bevar strækket på elastikken mens du gå sidelæns.

Sideplanke og musling kombineret

Hoftedysplasi Træning - Sideplanke og musling kombineret

Lig på albuen med let bøj i begge knæ og hofter. Løft bækkenet så langt op fra underlaget du kan. Løft så det øverste knæ op imod taget samtidig med, at du holder bækkenet oppe. Fødderne skal hele tiden holdes samlet.