Gravid og i Form 

gravid mave

Må man dyrke fysisk træning, når man er gravid?

Svaret er ja.

Jeg har hjulpet mange gravide, som var i tvivl om hvor fysisk aktive de måtte være i deres graviditet. Kroppen tilpasser sig når man er gravid. Det hele starter ofte med, at man får kvalme og bliver lidt utilpas på grund af hormoner i kroppen.

Hjertet og kredsløbet ændre sig så fosteret kan få en god blodforsyning. Disse ændringer sker tidligt i gravidteten, lige omkring det tidspunkt hvor kvinden finder ud af hun er gravid.

Der skal dannes mere blod i kroppen, fordi kvinden gravid og dette gøres over tid 3 måneders tid. Derfor opleves træthed, høj puls, kvalme, bleghed og svimmelhed.

Når så blodmængden er øget får kvinden det bedre.

Fordelene ved at være trænet når man bliver gravid

  • man kan klare mere i hverdagen uden at blive udtrættet
  • man tager muligvis mindre på i vægt
  • det er lettere at komme tilbage til den normale kropsvægt efter graviditet
  • man føler sig bedre tilpas
  • aktiviteten styrke musklerne og dette er forklaringen på at kvinder som træner under graviditeten har færre lændesmerter eller bækkensmerter.
  • der findes mindre stresshormoner i kroppen når man træner
  •  fysisk træning modvirker diabetes.
  • Alt i alt er det en fordel at træne. Hvis ikke du har trænet inden din graviditet, skal du søge råd og vejledning hos en kyndig fagperson.

Hvilke muskler skal integreres i din træning under graviditeten?

Bækkenbund

Man træner sin bækkenbund med at knibe forneden. Alle hullerne, ved endetarmen, ved vagina og urinrøret skal lukkes til. Når man kniber lukker man bækkenbunden sammen.
Alle kender fornemmelsen af, at holde på en prut eller skulle tisse meget kraftigt. Dette er bækkenbunden som lukker til omkring ringmusklen så man ikke lukker noget ud.
Du kan træne din bækkenbund i mange stillinger. Den letteste er liggende og derefter kan du prøve siddende og stående. Når man løfter tungt, spænder mange af os ubevidst bækkenbunden først.

Øvelse:

Knib i 6 sekunder og slip igen, gentag 3 hurtige knib og slap så af. Gentag dette 10-15 gange. Du kan øve dig hver dag og gentage disse knib, til slut vil din bækkenbund vide hvornår den skal knibe sammen fordi du har trænet det.
Når man er gravid er det en god ide at lave øvelserne hver dag gennem hele gravidteten.
Integrere dem i din hverdag og få dem lavet som når du børster tænker.
Skriv til mig hvis du er i tvivl om øvelsen. E-mail: fysioterapeut@christinapeick.dk

Mange gravide får hjælp af en fysioterapeut til gravide og du skal være meget velkommen til at kontakte mig, hvis du føler det vil kunne hjælpe dig.